Radawiec Duży, to wieś należąca do gminy Konopnica, leżąca w odległości 12 kilometrów na południowy zachód od Lublina. Zajmuje powierzchnię 1512 ha. Głównym źródłem  utrzymania miejscowej ludności, która liczy obecnie 1300 mieszkańców,  do niedawna było tylko i wyłącznie rolnictwo. W miarę upływu czasu coraz więcej osób zwłaszcza młodych szuka pracy w Lublinie. Niewielki procent osób pracuje w zakładach usługowych znajdujących się w Radawcu: Aeroklub Lubelski, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Stacja Hydrologiczno-Meteorologiczna, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, MPWiK, Spółdzielnia Usług Rolniczych, „RAF-Polska” Sp. z o.o. - Zakłady Produkcji Włoskiej Armatury Łazienkowej.

Pierwsza wzmianka w literaturze o Radawcu Dużym pochodzi z roku 1398: wieś funkcjonowała wówczas pod nazwą „Radawyecz”. Zapiski z 1531roku wpominają o istnieniu młyna we wsi. Kolejne podanie z roku 1873 wymienia Radawiec Wielki jako „wieś folwarczną i dobrą” łączoną razem z Radawcem Małym i Pawlinem. Według tegoż zapisu  w 1873 roku we wsi znajdowało się 49 domostw i 503 mieszkańców. W XIX w. Radawiec należał do majątku hrabiego Stadnickiego.

Wiele wydarzeń z historii Polski miało swe realne odbicie w losach Radawca i jego mieszkańców. Najtragiczniejsze piętno zostawiła II wojna światowa. Lasy radawieckie skrywają świadectwo tamtych tragicznych dni. Przypomina nam o tym mogiła upamiętniająca mord na mieszkańcach Radawca i okolic.

Szkoła Podstawowa w Radawcu Dużym rodowodem sięga do założonej w 1916 roku Gminnej Szkoły Elementarnej. Zapisy w kronice   szkolnej z 1916 roku mówią, iż rok szkolny zaczął się dopiero 25 września. Powodem był nie ukończony remont sal mających służyć za pomieszczenia szkolne.

Początki działalności szkoły wiązały się z wieloma utrudnieniami. Lekcje  odbywały się w pomieszczeniach wynajętych od pana Pawła Borunia. Druga klasa znajdowała się w domu hrabiego Stadnickiego.  Tam też znajdowały się mieszkania dla nauczycielek. 

W pierwszym roku działalności do szkoły zapisano 96 dzieci. Wszyscy uczniowie zaczynali naukę od podstaw. 1 grudnia tegoż roku rozpoczęto również naukę z dorosłymi analfabetami. Początkowo grupa składała się z 30 osób, w miarę upływu czasu liczba ta zmniejszała się. Początkowo dzieci uczyły się niechętnie, duża odległość do szkoły zniechęcała je do uczestniczenia w lekcjach szczególnie zimą i jesienią, kiedy to złe warunki pogodowe sprawiały ogromne trudności w pokonaniu ponad 2 kilometrowej drogi do szkoły. Często sytuacja materialna panująca w domu- brak odpowiednich ubrań i obuwia- utrudniała uczęszczanie na zajęcia.  Pierwszymi nauczycielkami w szkole były Kazimiera Frydrych i Zofia Orszulska. Z kierowniczego stanowiska w szkole w Radawcu Dużym po roku działalności ustąpiła Kazimiera Frydrych, a jej miejsce zajęła Helena Odrobinianka.

 W latach 1920-1925 do szkoły w Radawcu Dużym uczęszczało już od 160 do 175 dzieci, co dawało od trzech do pięciu  oddziałów szkolnych. W 1925 roku po raz pierwszy w kronice szkolnej  znalazły się zapiski dotyczące biblioteki szkolnej, liczącej  71 dzieł.         

 W 1929 roku spłonęła jedna z sal szkolnych i kolejny już raz problemy lokalowe zaważyły o dalszych losach szkoły. Wynajęto dodatkowo salę u pana Franciszka Kliczki. Zajęcia odbywały się także w budynku zaofiarowanym przez pana Wincentego Kosztowskiego, który był dzierżawcą majątku Radawiec. Rozrzucone w trzech miejscach sale lekcyjne znacznie utrudniały organizację zajęć. W roku szkolnym 1930/1931 po raz pierwszy w szkole działało sześć oddziałów, w których uczyło się 207 uczniów, zaczęto wydawać miesięcznik ,,Pisemko”, którego redaktorem została najlepsza z całej szkoły, uczennica klasy VI Stasia Trujnarzanka. Na łamach gazetki ukazywały się treści, które interesowały uczniów. Było, więc tam miejsce na aktualności z życia szkoły, wsi i okolicy oraz opowiadania, historyjki, wiersze, liczne ciekawostki, zagadki i rebusy. Otworzono również Sklepik Szkolny. Rok ten był łaskawy także dla biblioteki szkolnej. Dokonano pokaźnego zakupu książek i stworzono podwaliny biblioteki dla nauczycieli w liczbie 11 woluminów.

W 1931 roku ,,na zebraniu rodzicielskim w szkole powzięto myśl budowy Domu Ludowego z przeznaczeniem na szkołę”. Powołano Komitet Budowy: prezesem został Wincenty Kosztowski, sekretarzem Antoni Burda – kierownik szkoły, członkami: sołtys Stanisław Mazurek, Marcin Żydek, Wawrzyniec Żydek i Stanisław Wronka.

Zaczęto szukać odpowiedniego miejsca i zbierać fundusze. W październiku 1933 roku wyznaczono teren budowy szkoły, z gospodarstwa pana Pawła Borunia. Głównym inicjatorem i  opiekunem budowy został Wincenty Kosztowski, ówczesny dziedzic majątku Radawiec. Plan wykonał i kierownictwo budowy objął inżynier Wiktor Różański. Aktu poświęcenia kamienia węgielnego 21 października 1933 roku

o godzinie 11.00, dokonał proboszcz parafii Konopnica ks. Piotr Gintoft, pierwszą cegłę położył inspektor Jan Lachcik. Budowę szkoły nadzorowała Rada Gminna gminy Konopnica.

Pierwszy raz zajęcia w nowej szkole odbyły się w 1935 roku. Jednopiętrowy drewniany budynek z pięcioma salami był nagrodą po dziewiętnastoletniej tułaczce. Rozpoczęcie roku było wyjątkowo uroczyste. Radość uczniów i grona pedagogicznego była ogromna.

Inspektorat Szkolny w Lublinie podarował szkole pomoce naukowe między innymi okazy owadów i motyli. Wybudowano studnię, która była darem Kuratorium Oświaty w Lublinie. Zorganizowano świetlicę, z której mogli korzystać wszyscy mieszkańcy wsi. W listopadzie tegoż roku rozpoczęły się zajęcia na kursach wieczorowych i Uniwersytecie Ludowym, powstało też Koło Samokształceniowe.

Taki stan trwał do 1939 roku, kiedy to rozpętała się II wojna światowa. Do czasu najazdu Niemców życie szkoły i wsi toczyło się spokojnym rytmem. Od 1 września 1939 roku pięć lat okupacji odcisnęło swe piętno na szkole, wsi i mieszkańcach. Przez okres II wojny światowej w szkole nie prowadzono kroniki, pierwsze zapisy pojawiły się dopiero w 1944 roku. Jak zanotowano w kronikach szkolnych, władze niemieckie usunęły ze szkoły godła i flagi narodowe, zniosły naukę historii i geografii, okrojono godziny języka polskiego. Zabrano książki dzieciom oraz te będące w szkolnej bibliotece i spalono.

Wieś została wyzwolona  spod okupacji hitlerowskiej w 1944 roku.

Ze względu na dużą liczbę dzieci w Radawcu Dużym powstała szkoła III-stopniowa, w której zatrudniono pięciu nauczycieli. Dyrektorem szkoły był Józef Baron, nauczyciele to: Feliksa Dolnic; Janina Gabriel; Helena Graboś; Julia Reukas. Duży problem stanowiły mieszkania dla nauczycielek, ponieważ w pomieszczeniach wcześniej przez nie zajmowanych zakwaterowały się wojska rosyjskie. Biblioteka szkolna zaczęła działać ponownie w roku 1945, pierwszymi egzemplarzami były dary od mieszkańców Radawca a opiekunem Zofia Złomańcowa.

W 1950 roku kierownictwo nad szkołą przejęła pani Henryka Szczurowska. Zaczęły działać różnego rodzaju koła zainteresowań. W 1959 roku przebudowano budynek szkoły i uzyskano  dodatkową salę.

 

Przez cały okres działalności szkoły uroczyście obchodzono wszystkie ważne dla Polski święta państwowe. Uczniowie chętnie organizowali przedstawienia, na które zapraszano mieszkańców okolicznych wiosek. Były to znaczące wydarzenia nie tylko w życiu szkoły, ale i całej miejscowości. Organizowano liczne zajęcia pozalekcyjne dla dzieci, działał zespół muzyczny, prężnie przy szkole działały drużyny harcerskie i zuchowe. Nauczyciele nadzorowali także pracę PCK, SKO, SKWO, SKBS i Spółdzielni Uczniowskiej. 

W 1963 roku podjęto decyzję o kapitalnym remoncie budynku, jednocześnie myśląc o jego rozbudowie. Powołano Komitet Budowy Szkoły, którego przewodniczącym został Tadeusz Brodziak.

W 1966 roku, kiedy szkole przybyła ósma klasa. By moc realizować program szkoły 8-letniej, wynajęto dwie dodatkowe sale u miejscowego gospodarza pana Michała Sobczaka.  

W roku szkolnym 1969/1970 kierownictwo nad szkolą objęła pani Lucyna Wawszczak. Po remoncie, który miał miejsce w 1970 roku, wszystkie dzieci uczyły się już w jednym budynku. W tym czasie szkoła posiadała już własną kuchnię, bibliotekę, kancelarię.   Zajęcia odbywały się w siedmiu salach. Dzięki szkolnej kuchni rozpoczęto w szkole akcje dożywiania dzieci. W czasie wakacji prowadzono akcję letnią ,,Dzieciniec”. Miała ona na celu sprawowanie opieki  nad dziećmi podczas nieobecności ich rodziców.

W 1973 roku  szkoła przejęła  opiekę  nad mogiłą pomordowanych w lesie Radawieckim. Funkcję tą  pełnili harcerze i zuchy. W tym też roku powołano oddział ,,O”.

W  roku szkolnym 1976/77 rozpoczęto zbiórkę pieniędzy z przeznaczeniem na rozbudowę szkoły. Prowadzili ją nauczyciele wśród mieszkańców Radawca. Rok 1982 przyniósł kolejne zmiany: rozpoczęto budowę nowego skrzydła szkoły. Nowy obiekt oddano do użytku w 1984 roku. Zwiększyła się liczba sal lekcyjnych, pomieszczenia były duże i widne. Wraz z nowym skrzydłem pojawiły się dwa korytarze, kuchnia i szatnia. Sale zostały wyposażone w niezbędny sprzęt i pomoce dydaktyczne. Zaczęto też gromadzić materiały budowlane na salę gimnastyczną.    

Zmiany na stanowisku kierowniczym nastąpiły w 1985 roku. Dyrektorem szkoły została Helena Brodziak.  Kontynuując myśl o budowie sali gimnastycznej rodzice składali dobrowolne składki, nauczyciele wraz z przedstawicielami Rady Szkoły uczestniczyli w zbiórkach pieniędzy na terenie wsi Radawiec Duży, Radawiec Mały i Pawlin. Budowa ruszyła w 1995 roku pod nadzorem inż. Leszka Wiślińskiego. Rodzice bardzo chętnie uczestniczyli w pracach społecznych na rzecz budowy. Prace wykończeniowe w sali gimnastycznej pokryły się z remontem starego skrzydła szkoły. Dzięki remontowi  uzyskano większe pomieszczenie na bibliotekę szkolną z której wydzielono miejsce czytelnię. Uroczyste otwarcie Sali gimnastycznej odbyło się 24.01.1998 roku. W jego organizację bardzo zaangażowali się rodzice, Komitet Rodzicielski, grono pedagogiczne i wszyscy uczniowie, którzy uczestniczyli w części artystycznej oklaskiwanej przez zaproszonych gości. Odtąd sala gimnastyczna służy organizowaniu uroczystości szkolnych, i środowiskowych,  zebrań wiejskich, pełni też funkcję lokalu wyborczego. W tym też roku odeszła ze stanowiska dyrektora Helena Brodziak, jej obowiązki od 1.09.1998 przejęła Grażyna Wawszczak.

W związku z reformą szkolnictwa i stworzeniem gimnazjum w Radawczyku zwiększyła się liczebność uczniów.

Szkoła tak jak w momencie jej powstania jest miejscem służącym nie tylko uczniom ale i całemu środowisku. Kultywuje długoletnie tradycje świąt religijnych i państwowych, jest ośrodkiem życia kulturalnego miejscowości.  

Opracowała na podstawie kronik szkolnych - mgr Jolanta Żydek

Biblioteka

Szkoły Podstawowej im. Ziemi Lubelskiej

w Radawcu Dużym

Biblioteka czynna jest codziennie

 

Biblioteka oferuje:

- lektury klas I-VI

- szeroki wybór literatury popularnonaukowej

- bajki i wiersze dla najmłodszych

- baśnie

- literaturę młodzieżową,   przygodową, obyczajową, historyczną i przyrodniczą

- rodzicom   ,,Biblioteczkę rodzica” zawierającą pozycje wspomagające wychowanie dzieci

- nauczycielom literaturę i czasopisma pedagogiczne

- regionalia

 

Biblioteka wyposażona jest w Multimedialne Centrum Informacji -pozyskane z Europejskiego Funduszu Społecznego  mające na celu:

1.     Przygotowanie ucznia jako użytkownika informacji

2.     Wspieranie dydaktyki szkolnej

3.     Przygotowanie uczniów do tworzenia informacji autorskiej

4.     Wspieranie pracy wychowawczej szkoły

5.     Współpracę ze środowiskiem

 

   Funkcjonowanie centrum pozwoliło uczniom w rozwijaniu ich zainteresowań, twórczości własnej, wdrażało do samokształcenia i budzenia kreatywności. Umożliwiało przygotowanie się do zajęć szkolnych. MCI  tworzyło bazę do opracowywania pomocy dydaktycznych zarówno przez nauczycieli jak i uczniów.

 

Przy bibliotece prężnie działa

Koło Przyjaciół Biblioteki

        

Głównymi celami  jego działalności  jest:   

 

1.     Rozwijanie zainteresowań ucznia i jego dociekliwości poznawczej Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych

2.     Przygotowanie do samodzielnego wyszukiwania informacji

3.     Przygotowanie do aktywnego korzystania z różnych źródeł informacji

4.     Rozwijanie umiejętności samodzielnego wyboru, segregowania informacji oraz krytycznego ich odbioru

5.     Przygotowanie do pracy samokształceniowej

6.     Przygotowanie do wykorzystywania mediów jako narzędzi pracy intelektualnej

7.     Kształtowanie umiejętności prawidłowej i skutecznej komunikacji, współdziałania i twórczego rozwiązywania problemów

8.     Kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego

 

Dzięki funkcjonowaniu koła  uczniowie potrafią:

 

     - korzystać z narzędzi i informacji medialnych

     - dokonać selekcji informacji medialnych

     - potrafią komputerowo zredagować teksty literackie

     - znają święta i tradycje polskie

     - sumiennie wywiązują się z powierzonych im obowiązków

     - aktywnie uczestniczą w organizowaniu wszystkich przedsięwzięć prowadzonych przez bibliotekę

 

 

 

 

   Biblioteka to nie tylko miejsce w którym uczniowie wypożyczają książki. To tutaj dzięki Multimedialnemu Centrum Informacji mają możliwość miłego spędzenia czasu, wyszukiwania potrzebnych materiałów na zajęcia lekcyjne ale także opracowywania własnych tekstów literackich, które gromadzone są w ,,Księdze twórczości uczniów”.

   W tym miejscu powstała i nadal powiększa się ,,Księga cytatów”, w której uczniowie zamieszczają najciekawsze ich zdaniem fragmenty przeczytanych książek wraz z opisem katalogowym, który ułatwi poszukiwanie tej pozycji innym uczniom.

   Młodsi czytelnicy poprzez wypełnianie specjalnie przygotowanych kart katalogowych uczą się odszukiwania danych o książce i wpisywania ich w odpowiednie miejsce, wykonują własne ilustracje do danego tekstu. Dzięki temu są twórcami bogatego już ,,Katalogu ilustrowanego”, który jest dziecięcym odpowiednikiem katalogu alfabetycznego.

   Biblioteka nie jest oderwanym tworem lecz jednym z elementów całej działalności szkoły w związku z czym wszelkie działania są skorelowane z programami funkcjonującymi w szkole.

   Jednym z nich jest założenie ,,Ortograficznego zwierzyńca,, i ,,Ortograficznego ogródka”, mające na celu poprawę sprawności ortograficznych uczniów.

   Co roku biblioteka czynnie włącza się w przygotowania do uroczystości nadania szkole imienia Ziemi Lubelskiej.

                       

 

SERDECZNIE ZAPRASZAM 

nauczyciel bibliotekarz

mgr Jolanta Żydek

K S I Ą Ż K A 

 

Witam cię kartek szelestem,
Tytułem na pierwszej stronie
witam
Bo po to przecież jestem,
Żebyś mnie ujął w dłonie
i czytał.
Kiedy jesz obiad - na zdrowie.
Gdy chcesz się bawić - baw się.
Ja ci nie bronię.
Ale gdy chcesz mieć opowieść
o wszystkim, co najciekawsze -
ja ci się skłonię.
Kiedy ci smutno będzie,
kiedyś samotny, chory,
bez przyjaciela -
ja z tobą pójdę wszędzie
poprzez zimowe wieczory
w kraje wesela.
Będziesz wraz ze mną oglądać
baśnie i cuda, i dziwy
na końcu świata.
Po niebie, po morzach i lądach,
jako te ptaki szczęśliwe,
będziemy latać.
Nigdy ci się nie znudzi.
Wędrówki po każdej kartce
nie są tak straszne.
Przygody innych ludzi
są przecież nie mniej warte
niż twoje własne.
Ja cię bez trudu nauczę
tego, co przydać się może,
choćby po latach paru.
Ja tobie słowem, jak kluczem,
w cudowny sposób otworzę
pałace czarów.

 

                                                         EDWARD SZYMAŃSKI

 

 

 

"Kto czyta książki, żyje podwójnie"

 

Umberto Eco

 

 

 

"Książka jest niczym ogród, który można włożyć do kieszeni"

 

chińskie przysłowie

 

 

 

"Czytanie dobrych książek jest niczym rozmowa z najwspanialszymi ludźmi minionych czasów"

 

Kartezjusz

 

 

 

"Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera"

 

Monteskiusz

 

 

 

"Pisząc nie trzeba tak wyczerpywać przedmiotu, aby nic nie pozostało dla czytelnika. Nie chodzi wszako o to, aby ludzie czytali, ale aby myśleli"

 

Monteskiusz

 

 

 

 "Kiedy przeczytam nową książkę, to tak jakbym znalazł nowego przyjaciela, a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem - to tak jakbym spotkał się ze starym przyjacielem."

 

/przysłowie chińskie/

 

 

 

"Czytanie rozwija rozum młodzieży, odmładza charakter starca, uszlachetnia w chwilach pomyślności, daje pomoc i pocieszenie w przeciwnościach."

 

  

 

"Czytanie czegoś, na czym można polegać, przynosi pożytek. Czytanie rzeczy różnorodnych sprawia - przyjemność"

 

  

 

"Książki nie mają właściwości róż; dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych."

 

 

 

"Czytanie jest dla umysłu tym, czym gimnastyka dla ciała."

 

 

 

"Książka - to mistrz, co darmo nauki udziela, kto ją lubi - doradcę ma i przyjaciela,
który z nim smutki dzieli, pomaga radości, chwilę nudów odpędza, osładza cierpkości."

 

 

 

 "Książka stanowi cudowny przedmiot, dzięki któremu świat poczęty w umyśle pisarza
przenika do umysłu czytelnika... Każda książka żyje tyle razy, ile razy została przeczytana."

 

 

 

Książka to mędrzec łagodny i pełen słodyczy, który puste życie napełnia światłem, a puste serce wzruszeniem.

 

Kornel Makuszyński

 

 

 

Pokój bez książek jest jak ciało bez duszy.

 

Cycero

 

 

 

Mieszkanie bez książek ciemniejsze jest niż bez lampy.

 

Henryk Sienkiewicz

 

 

 

Czytałam i coraz jaśniejszym stawał mi się świat i jego dzieje.

 

Eliza Orzeszkowa

 

 

 

Książki to są najlepsi Twoi przyjaciele. Nie wyśmieją, nie zdradzą, a nauczą wiele.

 

Jan Rak

 

 

 

Ludzie przestają myśleć gdy przestają czytać.

 

Denis Diderot

 

 

 

Kto czyta żyje wielokrotnie. Kto zaś z książkami obcować nie chce na jeden żywot jest skazany.

 

Józef Czechowicz

 

 

 

Powiedz mi jakie książki masz w domu, a powiem Ci kim jesteś. 

 

Jarosław Iwaszkiewicz

 

 

 

Książka to nierozdzielny towarzysz, przyjaciel bez interesu, domownik bez naprzykrzania.

 

Ignacy Krasicki

 

  

 

Przyzwyczaić się do czytania książek, to zbudować sobie schron przed większością przykrości

 

życia codziennego.

 

                                                                           William Maugham

 

 

 

Książki nigdy nie bywają w złym humorze.     

 

Francesco Petrarka

 

 

 

„Książka jest to mędrzec łagodny i pełen słodyczy,

 

puste życie napełnia światłem, a puste serce wzruszeniem,

 

miłości dodaje skrzydeł, a trudowi ujmuje ciężaru,

 

w martwotę domu wprowadza życie, a życiu nadaje sens”

 

Kornel Makuszyński

 

 

 

„Dom, w którym jest książka, jest przybytkiem słońca’

 

a dom, w którym jej nie ma – to czarny kryminał ”

 

Kornel Makuszyński

 

 

 

 

 

„Książka to mistrz, co darmo nauki udziela,

 

Kto ją lubi – doradcę ma i przyjaciela,

 

Który z nim smutki dzieli, pomaga radości,

 

Chwilę nudów odpędza, osładza cierpkości”

 

Ambroży Grabowski

 

 

 

„Śliczne książki witajcie nad słońce jaśniejsze,

 

Zabawki i rozrywki mnie najprzyjemniejsze.

 

Miło mi na was patrzeć i przyjaźń zawierać,

 

Miło mi żyć wśród was i z wami umierać.

 

(Anonim. Napis na książce z XVII w. w Bibliotece Sandomierskiej)

 

 

 

„Nie masz bodaj drogi, na której łatwiej dojść do mądrości,

 

jak przez najusilniejsze czytanie…”

 

Andrzej Frycz Modrzewski

 

 

 

„Do szczęścia człowiekowi potrzeba ogrodu

 

i biblioteki”

 

Cyceron

 

 

 

„Biblioteka to skarbnica lekarstw duszy”

 

Ozymandias (Napis na bibliotece w Tebach)

 

  

 

„Mysz, dlatego, że niegdyś całą książkę zjadła,

 

Rozumiała, iż wszystkie rozumy posiadła”

 

Ignacy Krasicki

 

 

 

„Są … książki – na podobieństwo okien

 

otwierających się z ciemności na jasny świat.

 

Książki takie dają oddech płucom, światło oczom, siłę sercom i dłoniom.”

 

Paweł Hertz

 

 

 

„Są książki piękne jak kwiaty i są książki pełne dojrzałości jak owoce.

 

Są książki, które wzruszają i są książki, które wstrząsnęły światem, te największe.”

 

Mieczysław Jastrun 

 

LEKTURY OBOWIĄZKOWE

 (Uwaga - dokładny spis lektur podaje nauczyciel!)

 

 

LEKTURY KLASY I

1.     M. Jaworczakowa - ,,Jacek, Wacek i Pankracek”

2.     M. Kownacka - ,,Plastusiowy pamiętnik”

3.     H. Januszewska - ,,Kopciuszek”

4.     Cz. Janczarski - ,,Jak Wojtek został strażakiem”

5.     A. Bahdaj - ,,Pilot i ja”

6.     J. Brzechwa - ,,Wiersze”

 

 

LEKTURY KLASY II

1.     J. Porazińska - ,,Szewczyk Dratewka”

2.     A.A. Milne - ,,Kubuś Puchatek”

3.     J. Tuwim - ,,Wiersze dla dzieci”

4.     A. i Cz. Centkiewiczowie - ,,Zaczarowana zagroda”

5.     A. i Cz. Centkiewiczowie - ,,Anaruk, chłopiec z Grenlandii”

6.     J. Grabowski - ,,Puc, Bursztyn i goście”

7.     Ch. Perrault - ,,Bajki”

8.     M. Krüger - ,,Karolcia”

  

 

LEKTURY KLASY III

1.     A. Lindgren - ,,Dzieci z Bullerbyn”

2.     M. Kownacka - ,,Kajtkowe przygody”

3.     H.CH. Andersen - ,,Baśnie”

4.     A. i C. Centkiewiczowie - ,,Anaruk, chłopiec z     Grenlandii”

5.     R. Pisarski - ,,O psie, który jeździł koleją”

 

 

 LEKTURY KLASY IV

1.     C. Collodi - ,,Pinokio’

2.     W. Gomulicki - ,,Wspomnienie niebieskiego mundurka”

3.     R. Kipling - ,,Księga dżungli”

4.     C.S. Lewis - ,,Opowieści z Narnii” cz. I : ,,Lew, Czarownica i stara szafa”

5.     J. Verne - ,,W 80 dni dookoła świata”

 

 

LEKTURY KLASY V

1.     M. Twain - ,,Przygody Tomka Sawyera”

2.     ks. J. Twardowski - ,,Zeszyt w kratkę”

3.     H. Sienkiewicz - ,,W pustyni i w puszczy”

4.     J.J. Kraszewski -  ,,Stara Baśń”

 


LEKTURY KLASY VI

1.     K. Makuszyński - ,,Szatan z siódmej klasy”

2.     L.M. Montgomery - ,,Ania z Zielonego Wzgórza”

3.     A. Szklarski - ,,Tomek w krainie kangurów”

4.     E. Niziurski - ,,Sposób na Alcybiadesa”

5.     I. Jurgielewiczowa - ,,Ten obcy”

6.     S. Lem - ,,Bajki robotów”

Subcategories